Waalhaven Group: zero emissie transport is een businesscase / gepubliceerd door Deltalinqs

21 January 2021

18-01-2021 - Waalhaven Group wil in 2030 al zijn transport CO2-neutraal uitvoeren. Om dat te bereiken, is hij al een paar jaar flink aan het werk. Met groene elektriciteit, elektrische terminalvoertuigen, waterstof en zelfs elektrisch varende schepen. Volgens directeur Jan Overdevest is het een lonende investering.

"Het afscheid van fossiele brandstoffen is onontkoombaar," aldus Jan Overdevest - directeur van de Waalhaven Group, "dat weten we al een tijdje." Waalhaven Group zet dus ook al een poosje in op hernieuwbare alternatieven. "We willen innovatief zijn en dat ook uitstralen naar de markt. Onze klanten zijn ook veel bezig met verduurzaming. Het biedt hen meerwaarde als zij aan hún klanten kunnen aantonen dat ze met een bedrijf werken dat veel investeert in CO2-reductie. Dus hoe meer wij investeren in verduurzaming, hoe aantrekkelijker we worden voor onze klanten. Dat is dus ook goed voor onze business. Ik streef ernaar om in 2030 al ons transport hybride of helemaal elektrisch te hebben en in elk geval CO2-neutraal." Oplaadpunten voor batterijcontainers Om daar te komen neemt Waalhaven Group verschillende acties. Overdevest: "We hadden al langer elektrische kranen. In 2020 zijn we overgestapt op honderd procent groene elektriciteit, afkomstig van windmolens op de Slufterdam bij de Maasvlakte. Daarnaast experimenteren we volop met elektrisch aangedreven materieel. Zo hebben we een test gedaan met een elektrische terminalvoertuigen en zijn we nu bezig met een terminaltrekker op waterstof. We werken aan oplaadpunten voor batterijcontainers. Daarmee kunnen we binnenvaartschepen elektrisch laten varen. Op het traject tussen de Maasvlakte en de Waalhaven vaart hopelijk al dit jaar een volledig elektrisch schip. Met oplaadpunten voor batterijcontainers willen we service bieden aan andere bedrijven die hun lading elektrisch willen vervoeren. Bijvoorbeeld de verlader van Heineken. Ook onderzoeken we de mogelijkheid om elektrisch te gaan varen op het traject Rotterdam – Born. Dit vergt nog veel uitzoekwerk, want het is een flinke afstand en je wilt niet teveel laadcapaciteit opofferen voor batterijcontainers." Aantrekkelijkheid als zakenpartner "Ik beschouw ons streven naar zero emissie transport als een businesscase. Momenteel kost het nog wel extra geld, maar we gaan er uiteindelijk toch naartoe. En het biedt echt voordelen, al is het maar vanwege de extra aantrekkelijkheid als zakenpartner voor klanten die waarde hechten aan CO2-reductie en duurzaam ondernemen. Ik verwacht dat dat alleen maar zal toenemen."

Bronvermelding: https://www.deltalinqs.nl/waalhaven-group-zero-emissie-transport-is-een-business-case

Back